Webwinkel opzetten
The Shop Builders
Webwinkel opzetten.nl - voor iedereen die een webwinkel wil beginnen
Home | Test jezelf | Over ons | Voorwaarden | Adverteren | Contact | Links

Achteraf betalen

Wettelijk gezien moeten webwinkels die aan consumenten leveren verplicht een optie bieden om de consument achteraf te laten betalen. Alhoewel het vooral voor consumenten vertrouwen zou moeten wekken is achteraf betalen onder consumenten in Nederland niet erg populair. Met name de opkomst van iDeal heeft ervoor gezorgd dat achteraf betalen met name meer in de business-to-business-handel gebruikt wordt.

Achteraf betalen met factuur

In de business-to-business-handel is achteraf betalen met name erg populair onder bestaande relaties. Zo laten groothandels of bedrijven die met grote regelmaat met elkaar zaken doen elkaar vaak achteraf betalen door middel van bijvoorbeeld een maandelijkse factuur. Alle handelingen in een maand worden in een keer achteraf afgerekend waarbij ook nog eens een betalingstermijn van rond de dertig dagen gebruikelijk is.
Het voordeel van factureren met een factuur is dat het vaak een band geeft. Je laat niet zomaar iemand op deze manier betalen dus het geeft een vorm van vertrouwen en gemak. Nadelen mogen duidelijk zijn. Door op deze manier te handelen heb je een grote druk op je liquiditeit en debiteurenbeheer. De kans dat iemand te laat of zelfs niet betaalt is altijd aanwezig en zul je moeten doorvoeren in je bedrijfsstrategie.

Achteraf betalen met een acceptgiro

Bedrijven en consumenten die eenmalig bij een webwinkel iets kopen en achteraf willen betalen, kunnen dit bij de grotere webwinkels nog steeds doen met een acceptgiro. Er wordt al jarenlang geschreven dat deze vorm zijn beste tijd gehad heeft, duur is voor de bank en risicovol voor de leverancier, maar toch heeft in 2009 nog ruim één op de vijf webshoppers een of meerdere betalingen verricht met een acceptgiro.
Acceptgiro is op veel manieren vergelijkbaar met het leveren op basis van achteraf betalen met een factuur met als verschil dat elke transactie gewoon direct een rekening meegestuurd krijgt en dat het door de code wat gemakkelijker te automatiseren is in je administratie. Maar met name het factureren aan consumenten met een acceptgiro is een risicovolle manier van leveren omdat de praktijk uitwijst dat het een groot percentage late betalers en wanbetalers met zich meebrengt.

Achteraf betalen via betalingsproviders

Voor het achteraf betalen zijn speciale betalingsproviders actief. De bekendste aanbieders zijn Afterpay, Klarna Cashper en McFactor.nl. Daarnaast zijn er enorm veel incassobureau’s die deze dienst aanbieden maar de eerder genoemde partijen zijn meer gespecialiseerd in het aanbieden van achteraf betalen specifiek voor webwinkels.

Door het succes van vooruit betalen zijn ze in Nederland relatief onbekend maar in bijvoorbeeld Scandinavië is één zo’n aanbieder zelfs marktleider op het gebied van internetbetalingen. Klarna biedt jou de mogelijkheid om je facturen aan hen uit te besteden. Zo krijg jij direct na de transactie gegarandeerd je geld, en de klant krijgt de optie voor achteraf betalen. Als deze de eerste factuur niet overmaakt zijn de kosten en administratie voor Klarna. Deze zal de klant herinneren en alle kosten en handelingen op zich nemen.

Het heeft wel het nadeel dat partijen als Klarna, mede door het strenge debiteurenbeheer agressief over kunnen komen op je klanten. Aan de andere kant is het de vraag hoe graag jij klanten wilt hebben die niet gewoon netjes hun rekening in een keer overmaken?

 

Meer verkopen?

Maak je webwinkel succesvol. Word lid van WebwinkelKeur voor €8,95 p/m en laat geen omzet liggen.

 Ecommerce News-berichten