Webwinkel opzetten
Shopping Awards
Webwinkel opzetten.nl - voor iedereen die een webwinkel wil beginnen
Home | Test jezelf | Over ons | Voorwaarden | Adverteren | Contact | Links

Een nieuwsbrief opstellen

Een nieuwsbrief opstellen is gemakkelijk, maar met de komst van social media als Twitter en Facebook lijkt de aloude vorm van marketing via e-mail uitgestorven. Met de nadruk op ‘lijkt’, want e-mailmarketing is populairder dan ooit! Bijna alle grotere webwinkels hebben een e-mailnieuwsbrief. Dus waarom zou jij er niet aan beginnen? De kosten zijn laag en de mogelijkheden eindeloos.
 
Uit onderzoek blijkt dat het overgrote deel van de webwinkeliers die nieuwsbrieven versturen dat doet om meer omzet te draaien, de aankoopfrequentie te verhogen, nieuwe producten te introduceren en om de loyaliteit te verbeteren.  Dat soort doelen voor je nieuwsbrief van tevoren opstellen kan ervoor zorgen dat je focus niet verdwijnt tijdens of na het schrijven en versturen van de nieuwsbrieven. Schrijf dus altijd met een bepaald doel in gedachten.

Afkijken doet inspireren

Als je niet zo goed weet hoe je een nieuwsbrief moet opstellen en waar je moet beginnen, schrijf je dan eerst eens in bij een paar succesvolle, interessante of aantrekkelijke nieuwsbrieven, liefst van uit dezelfde branche als waarin jij opereert. Wat maakt die nieuwsbrieven zo populair? Laat je inspireren door de vele voorbeelden en probeer van daaruit een eigen look and feel te creëren die geen afbreuk doet aan je eigen huisstijl, maar er juist naadloos tussen past.

Bol.com-nieuwsbrief

Kijken we bijvoorbeeld naar een nieuwsbrief van één van Nederlands succesvolste webwinkels, dan zien we hun huiskleur blauw op een opvallende, maar aantrekkelijke manier terugkomen in de nieuwsbrief. Duidelijk wordt bij elk product wat de bijbehorende actie (“gratis verzending”, “2+1 gratis”) is, wat weer geheid clicks oplevert.




Gratis thuisbezorging bij Hema nieuwsbrief

Een groot bedrijf als Hema heeft ook duidelijk tijd gestoken in haar nieuwsbrieven. De huisstijl is goed herkenbaar, de aanbiedingen zijn helder weergegeven en de tekst zet aan tot actie (kopen, natuurlijk!).

In onderstaand voorbeeld maakt Hema, net als Bol.com hierboven, reclame met gratis bezorgen, maar het zet nog wat extra druk op de ketel door erbij te zeggen dat het ‘alleen deze week’ geldig is. Wat ze ook handig doen, is erbij zetten hoeveel euro je dat scheelt: €9,95. Eronder zetten ze in een apart vakje nóg een actie: bij aankoop van een tuintafel, krijg je 15% korting op een stoel of bank.



Herkenbaar en betrouwbaar

Wat eerdergenoemde voorbeelden van Bol.com en Hema goed laten zien, naast het feit dat je via nieuwsbrieven goed kan scoren met het aanbieden van gratis bezorging, is dat het terug laten komen van de (online) huisstijl in de e-mailtjes het geheel een herkenbaar en betrouwbaar gevoel geeft. Dit kan erg van belang zijn voor mensen die al wel bekend zijn met je webwinkel, maar nog niet zeker weten of zo’n nieuwsbrief wel wat voor hen is. Het is altijd lekkerder zwemmen als je jezelf eerst in een voorverwarmd bad kan onderdompelen. Zorg er dus voor dat je mogelijke inschrijvers zich gelijk thuis voelen. Een nieuwsbrief die verder helemaal geen visuele band met je webwinkel lijkt te hebben kan mensen afschrikken. Natuurlijk is de inhoud erg belangrijk, maar je wilt ook dat het lezen van die inhoud een prettige ervaring wordt, nietwaar?

Inhoud en inhoudsopgave opstellen

De inhoud van je nieuwsbrief is dus erg belangrijk. Let dus goed op de kleinste details. Zorg voor goed taalgebruik, relevante links, duidelijke onderwerpregels en al die andere zaken die je e-mails en nieuwsbrieven betrouwbaar maken. Een zeer veelgebruikte methode om de inhoud van je nieuwsbrief overzichtelijk te maken is om aan het begin van de mail een korte inhoudsopgave te plaatsen. Hierdoor ziet de lezer na het openen van de mail gelijk wat hij kan verwachten in de nieuwsbrief. Die kunnen soms namelijk heel lang uitvallen en je wil niet dat de lezer op voorhand al de nieuwsbrief links laat liggen, omdat hij ‘m te lang vond. Als je een inhoudsopgave bovenaan de nieuwsbrief plaatst, kan de lezer zelf in een paar seconden nagaan hoe interessant de tekst voor hem is.

Overdaad schaadt bij plaatjes

Plaatjes kunnen visueel erg aantrekkelijk zijn. Maar soms is het toch geen verkeerde keuze om ook genoeg tekst in je nieuwsbrieven te laten. Niet alleen uit esthetisch oogpunt, maar ook op technisch vlak. Neem bijvoorbeeld deze nieuwsbrief van Esprit.
 
nieuwsbrief Esprit

Een prima uitziende nieuwsbrief, ware het niet dat het bijna volledig is opgebouwd uit plaatjes. Heb je een filter ingesteld dat externe plaatjes (in eerste instantie) blokkeert, dan blijft er opvallend weinig over van deze nieuwsbrief. Wat Esprit wel goed doet, is dat het geen statisch plaatje is, maar dat elk kledingstuk je na een klik naar een andere landingspagina leidt.

Maak het afmelden gemakkelijk

Het is verleidelijk om je klanten aan je nieuwsbrieven te binden, om ze daarna nooit meer te laten gaan, maar erg klantvriendelijk is dat natuurlijk niet. Een van de grootste ergernissen onder nieuwsbrieflezers is dat er bij sommige mails geen uitschrijfmogelijkheid zit. Voorkom het imago van een gijzelnemer door duidelijk, vaak onderaan de nieuwsbrief, een link te plaatsen waarmee mensen zich kunnen afmelden voor de nieuwsbrief. Natuurlijk is het altijd jammer als iemand zich uitschrijft, maar beter dat dan iemand die onvrijwillig je nieuwsbrief ontvangt en je steeds meer gaat zien als een verzender van spam.

Maak het aanmelden gemakkelijk

Omgekeerd is natuurlijk ook het geval: wees duidelijk tegenover de bezoekers van je website of webwinkel wáár ze zich kunnen aanmelden voor je nieuwsbrief. En als extra service kan je de geïnteresseerden online een kijkje laten nemen in bijvoorbeeld je laatste nieuwsbrief. Hierdoor weten ze wat hen ongeveer te wachten staat en krijg je niet allemaal mensen die zich blind inschrijven voor je nieuwsbrief en zich er een week later weer voor afmelden omdat het ‘toch niet was wat ze hadden verwacht’.

Vraag ook niet té veel informatie van je potentiële lezers. Een goed (lees: slecht) voorbeeld hiervan is de Bijenkorf. Niet alleen voldoen ze niet aan de eerder genoemde tip om het online lezen van een nieuwsbrief mogelijk te maken, ook vragen ze voor een simpele nieuwsbrief-aanmelding je e-mailadres, geslacht, voornaam, achternaam, huisnummer, postcode, straat, woonplaats en optioneel je telefoonnummer, geboortedatum en voorkeursfiliaal!

Hoe stel je een goede nieuwsbrief op

Je kunt een goede nieuwsbrief opstellen door in ieder geval de volgende eigenschappen te verwerken:
    • Het geeft door overeenkomende stijl hetzelfde vertrouwelijke gevoel als de webwinkel;
    • Het bevat een korte inhoudsopgave van de te behandelen onderwerpen;
    • Het kent een goede balans tussen plaatjes en tekst;
    • Het bevat een duidelijke afmeld-link;
    • Het vergt niet veel privégegevens van de lezer.

 

Meer verkopen?

Maak van je webwinkel een succes. Word lid van WebwinkelKeur voor €7,- p/m en laat geen omzet liggen.