Webwinkel opzetten
Shopping Awards
Webwinkel opzetten.nl - voor iedereen die een webwinkel wil beginnen
Home | Test jezelf | Over ons | Voorwaarden | Adverteren | Contact | Links

Webwinkel beginnen

Op deze site kun je allerlei zaken vinden over de marketing en logistiek en eigenlijk zijn die verre van volledig want ze zijn vaak voor iedereen verschillend. Maar als we puur kijken naar hoe jij een webwinkel beginnen kunt zijn er enkele voorwaarden die voor iedereen gelden.

Voordat je een webwinkel beginnen gaat moet je allereerst een product, werklocatie en een (domein)naam hebben vastgesteld. Verder moet je op zoek naar de juiste webwinkel software en die zul je moeten vullen met de producten inclusief omschrijving, foto, en natuurlijk een kassa met betaalmogelijkheden als iDeal. Het zijn logische stappen als je een webwinkel beginnen gaat maar wat vergeten starters nu wel eens?

Voorbereiding

Een webwinkel heeft meer nodig dan software en producten. Je moet dat ook ergens van betalen en je wordt ondernemer. Gelukkig kan er bij de KvK al veel digitaal en het startkapitaal voor een webwinkel valt soms relatief mee. Even afhankelijk van hoe snel je uit de startblokken wilt schieten!

De webwinkel

Een webwinkel kun je tegenwoordig soms binnen het uur online hebben met producten en al! Pas daarbij wel op dat je er dan nog niet bent. Aanbieders van webwinkel software doen er alles aan om snel een mooi plaatje voor te schotelen. Zo ben jij snel tevreden en dus haak je niet af. Maar bedenk wel, dat design hebben honderden andere webwinkels dan ook. Besteed dus net wat meer tijd aan het design, vooral van de productpagina's want daar is vaak het beslismoment van de klant. Eén foto en korte beschrijving is zelden voldoende. Tegenwoordig willen mensen dat zelfs op de mobiele telefoon, er filmpjes, extra productfoto's, inspiratieberichten en allerlei extra's van het product te vinden zijn in een prachtig uniek ontworpen webwinkel. Besteed hier dus voldoende tijd aan!

Marketing

In tegenstelling tot het beginnen van een fysieke winkel heb je online geen mensen die langs jouw mooie nieuwe gevel lopen. Je webwinkel heeft dus marketing nodig. Veel webwinkeliers beginnen bij Google Adwords, dit zijn de betaalde advertenties binnen deze zoekmachine. Het is een goede stap maar kijk ook eens of je niet al via bestaande kanalen je webwinkel bekend kunt maken. Bijvoorbeeld via je Facebook-account of zelfs door simpelweg het te vertellen tegen familie, vrienden en kennissen. Misschien kennen zij jouw potentiële klant?

Logistiek

Als je een webwinkel begint dan ga je verkopen op afstand. Dat betekent dat je klant meestal niet het product komt halen. Ga je het op de post sturen? Heb je dan een verzenddoosje, adreslabels en ga je elke bestelling even langs het postkantoor? En wat wat het retouradres? Veel webwinkeliers beginnen vanuit huis maar het is maar de vraag of je bekend wilt maken dat daar allerlei artikelen liggen!

De gebruikersvriendelijkheid

Is je webwinkel live en kunnen mensen bestellen? Begin daar zelf dan eens mee en vraag ook mensen in je omgeving aan welke dingen je nog kunt denken om het te verbeteren! Staan je contactgegevens voldoende op de site, heb je jouw unieke eigenschappen voldoende belicht en is de kassa goed te vinden? Is afrekenen zo makkelijk als je zou verwachten en krijg je netjes een bevestigingsmail? Je zou de eerste niet zijn die livegaat maar door een technisch foutje de bestellingen niet binnenkrijgt!

Als je zelfs dat rond hebt, dan ben je begonnen met je webwinkel. Daarmee ben je er nog niet, vanaf dat moment is het elke dag verbeteren, tweaken en optimaliseren van elke stap van marketing tot logistiek en van klantenservice tot productprijs. Een webwinkel beginnen is het beginnen van een complete onderneming, je bent er nooit klaar mee, maar je bent er nu wel werkelijk aan begonnen! Succes!

 

Meer verkopen?

Maak van je webwinkel een succes. Word lid van WebwinkelKeur voor €7,- p/m en laat geen omzet liggen.